tisdag 18 maj 2010

Valet för kollektivtrafiken - Nk-expressen eller mer busstrafik?

Samtidigt som striden står hårt om den så kallade nk-expressen lanserar nu de rödgröna partierna en stor satsning på busstrafiken.

Den som åker inne i stan fastnar nu i köer. Bygget av första delen av den sk NK-expressen (spårvagnen mellan Norrmalmstorg och Hamngatan) stoppar upp trafiken. Men framemot sommaren ska första delen vara klar.

Kostnaden för projektet har skjutit i höjden och istället för de beräknade 230 miljonerna uppgår kostnaderna nu till totalt 290 miljoner kronor för de första 250 meter som spårvägen förlängs. Bygget har varit kraftigt omdiskuterat eftersom det också minskat utrymmet för insatser ute i länet. Exempelvis visade nyligen Stockholms handelskammare i en opinionsundersökning hur Stockholmarna hellre ville ha investeringar i andra kollektivtrafiklösningar. Men den styrande borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting tänker fortsätta med bygget. De vill att landstinget ska gå i borgen med tre miljarder för de kommande åren.

De rödgröna partierna har istället gått handelskammaren till mötes genom att föreslå ett alternativ som kraftigt ökar investeringarna i kollektivtrafik. 10 miljarder ska investeras i Stockholms kollektivtrafik mellan 2011 och 2014 utöver de tidigare planerna. För Tyresös del handlar det framförallt om ny busstrafik. Under dessa år vill de rödgröna investera 250 miljoner kronor speciellt i nya bussar för att öka framkomligheten.

Vad som blir verklighet? Det valet verkar nu ligga hos väljarna. Men räkna med en het debatt om kollektivtrafiken framöver.

1 kommentar:

  1. Lite saklighet om jag får be. Inlägget innehåller en rad sakfel. För det första så är det inte 250 meter det handlar om. Pengarna räcker till 610 meter ny räls plus renovering av den gamla sträckningen, nya vagnar och ny vagnhall. Driftskostnaden för Spårväg City kommer att bli lägren än om man fortsatt köra 47:ans buss och höjer kapaciteten avsevärt. Att bygga tunnelbana på denna sträcka skulle blivit betydligt dyrare och inte löst problemet lika bra. I Handelskammarens undersökning vill 49% ha tunnelbana och 42% spårvagn. Med tanke på att merparten av Stockholmarna troligtvis inte sett de moderna spårvägssystem som byggts i Europa de senaste åren tycker jag ändå att resultatet är överväldigande. Antagligen en stor besvikelse för spårvagnsmotståndarna på Stockholms Handelskammare.

    SvaraRadera