onsdag 26 maj 2010

"Jag bryr mig inte"

Som vi sagt tidigare så presenterar vi här i samband med att vi ger ut den tryckta tidningen ett urval av artiklarna.
Här kommer därför nu först Ingvar Carlssons krönika i senaste numret. Fler nyhetsartiklar kommer under resten av veckan...

Alltför ofta hör jag någon säga: ”Jag bryr mig inte”. Självfallet kan vi inte engagera oss i allt mellan himmel och jord. Det är ändå viktigt vilken grundläggande attityd vi har till våra medmänniskor. För några årtionden sedan drev en organisation inom svenskt näringsliv en kampanj under mottot Satsa på dig själv. Underförstått innebär det en uppmaning att inte bry sig så mycket om människorna runt omkring.

Jag tycker att det är en destruktiv inställning. Ett bra samhälle kräver engagemang, att vi bryr oss om varandra och att vi gör saker tillsammans. Ensam är inte stark. För mig är ordet Solidaritet ett honnörsord som förpliktigar. Det betyder att alla människor har rätt till ett värdigt liv. Kravet sträcker sig över nationsgränser, klassgränser, åldersgränser, etniska gränser och annat som skiljer människor åt.

Lyckligtvis finns starka krafter som verkar i den här riktningen. Jag ser det runt omkring mig här i Tyresö och gläds åt det positiva engagemanget.
¤ Föräldrar som nattvandrar för att barn och ungdomar i vår kommun inte skall råka mer illa ut än nödvändigt när det festas under helgerna.
¤ Ledare i Hanvikens Sportklubb som engagerar sig för att de yngre skall få spela fotboll, ishockey och utvecklas i fri idrott. Detsamma sker dag efter dag i en rad föreningar i Tyresö.
¤ Sven Lionell och hans vänner i Teaterföreningen som engagerar sig för att vi alla skall få en chans att i Tyresöspelet lustfyllt lära känna kommunens historia.
¤ Läkare, sjuksköterskor och övrig personal på Trollbäckens vårdcentral som verkligen bryr sig om både yngre och äldre som söker vård. I en undersökning nyligen fick personalen välförtjänt positiva omdömen från patienterna.

Jag har deltagit i alla svenska valrörelser och folkomröstningar sedan 1956. Med ålderns rätt hade jag tänkt avstå i år. Men jag har med stigande oro sett hur klyftorna ökar i vårt land, hur ungdomsarbetslösheten närmar sig 30 procent, hur de sämst ställda drabbas av nedskärningar samtidigt som de bäst ställda får stora skattesänkningar. Trygghet för alla verkar inte längre vara ett mål för politiken.

I media drivs samtidigt personkampanjer mot Mona Sahlin som vi inte sett maken till sedan Olof Palmes tid som socialdemokratisk partiledare. Jag tycker utvecklingen går åt fel håll i Sverige. Det viktigaste enligt min mening är att jämlikhet och trygghet åter blir riktpunkt för politiken i både kommuner, landsting och riksdag. För detta krävs andra majoriteter än de som idag styr Sverige.

Fram till valdagen den 19 september hinner jag inte vara så mycket i Tyresö som jag skulle önska. Det blir möten runt om i Sverige. Det här är ett viktigt val. Jag känner ett lika starkt engagemang som någonsin. Men en och annan match med Tyresös lag i damallsvenskan, mina barnbarns fotbollsmatcher och premiären på Tyresöspelet den 12 juni skall jag hinna med.

Ingvar Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar