måndag 20 augusti 2012

Kommunens kostnader ökade mer än intäkterna när avgift infördes för klientombud

Avgiftshöjningen inom äldreomsorgen och för personer med funktionsnedsättning ska prövas i en folkomröstning den 23/9. Nu kommer nya jobbiga uppgifter för de som argumenterar för ja-linjen. Det visar sig nämligen att en del av avgiftshöjningen kostar mer än den smakar. Det är den socialdemokratiska politikerna Anita Mattsson och Martin Nilsson som granskat avgiftshöjningen för de som har klientombud. Tidigare var denna grupp helt avgiftsbefriad men sedan avgiftshöjningen genomfördes ska de också betala avgift. Nu visar det sig dock att de flesta i denna grupp har så låga inkomster att de inte behöver betala avgift. Samtidigt innebär beslutet att gruppen ska betala avgift att alla 62 personer löpande måste hanteras och administreras i det kommunala avgiftssystemet. Bistånds- och avgiftshanteringen riskerar helt enkelt att kosta mer än vad kommunen får in. De båda politikerna har granskat hur det såg ut den senaste månaden som har debiterats. Under juli månad 2012 hade 62 personer beslut om klientombud. Bara fem (5) av dem hade inkomst nog för att behöva betala avgift. Totalt fick kommunen in 1956 kronor. Sett till ett år blir det 23 472 kronor. Samtidigt ska alltså 62 personers inkomster registreras, administreras och prövas om de har avgiftsutrymme. De båda socialdemokratiska politikerna hävdar att kostnaden för kommunen måste bli minst 4 000 kronor mer (totalt 27 600 kronor) varje år för kommunen än intäktsförstärkningen. Och det är oaktat mer arbetstid för övriga kommunala tjänstemän och klientombud. De har inte heller räknat med eventuella faktureringskostnaderna. Skulle man räknat med alla dessa övriga kostnader så handlar förlusten om 10 000-tals kronor, skriver de. De hävdar nu att avgiftshöjningen inte bara är onödig, odemokratisk och orättvis utan också ointelligent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar